ICEHOTEL

Foto: Anna Öhlund

Nordens mest framstående varumärke – ICEHOTEL vinner Signumpriset

Bland årets nominerade fanns välbekanta namn som Amelia, LEGO och Synsam, men det blev ICEHOTEL i Jukkasjärvi som tog hem det prestigefyllda SIGNUMPRISET® för sitt varumärkesarbete. Juryns motivering? Enkel och väl genomarbetad intern kommunikation i företaget och beslutet att använda just isens förgängliga egenskaper som en grundval i varumärket.

Signumpriset, som instiftades av patent och varumärkesbyrån Groth & Co, uppmärksammar varje år nordiska företag som utmärker sig i sitt långsiktiga arbete med att vårda och förvalta sitt varumärke.

Priset delas ut för tjugonde året i rad, och tidigare år har bland annat Tetra Pak, Carlsberg, Svenska Dagbladet och Bang & Olufsen vunnit utmärkelsen. Det är första gången som priset går till ett företag i resebranschen.

Vinnaren utses av en jury som är sammansatt av marknadsförare, forskare och juridiska specialister ifrån media- och marknadsföringsbranscherna. De nominerade bedöms utifrån en rad kriterier som innefattar konkreta exempel hur företaget förmedlar varumärket i text och bild till anställda och kunder, dess långsiktiga utveckling och även hur man juridiskt skyddar det från intrång.

Årets nominerade var förutom ishotellet även Amelia, Lego, Synsam, Mäklarhuset, OLW, Trygg-Hansa, Vasakronan, Skånemejerier och Viking Line.