ICEHOTEL

Foto: Anna Öhlund

Nordens mest framstående varumärke – ICEHOTEL vinner Signumpriset

Bland årets nominerade fanns välbekanta namn som Amelia, LEGO och Synsam, men det blev ICEHOTEL i Jukkasjärvi som tog hem det prestigefyllda SIGNUMPRISET® för sitt varumärkesarbete. Juryns motivering? Enkel och väl genomarbetad intern kommunikation i företaget och beslutet att använda just isens förgängliga egenskaper som en grundval i varumärket.

Signumpriset, som instiftades av patent och varumärkesbyrån Groth & Co, uppmärksammar varje år nordiska företag som utmärker sig i sitt långsiktiga arbete med att vårda och förvalta sitt varumärke.

Priset delas ut för tjugonde året i rad, och tidigare år har bland annat Tetra Pak, Carlsberg, Svenska Dagbladet och Bang & Olufsen vunnit utmärkelsen. Det är första gången som priset går till ett företag i resebranschen.

Vinnaren utses av en jury som är sammansatt av marknadsförare, forskare och juridiska specialister ifrån media- och marknadsföringsbranscherna. De nominerade bedöms utifrån en rad kriterier som innefattar konkreta exempel hur företaget förmedlar varumärket i text och bild till anställda och kunder, dess långsiktiga utveckling och även hur man juridiskt skyddar det från intrång.

Årets nominerade var förutom ishotellet även Amelia, Lego, Synsam, Mäklarhuset, OLW, Trygg-Hansa, Vasakronan, Skånemejerier och Viking Line.

SIGNUMPRISET® har delats ut sedan 1995 i samband med arrangemanget Varumärkesdagen®. Priset är instiftat av Groth & Co, ett konsultföretag inom immaterialrätt. Från och med 2002 är Skriptor medarrangör.

Kontakt ICEHOTEL:
Beatrice Karlsson
PR & Marketing Manager
ICEHOTEL
+46 (0) 70 668 08 67 
Kontakt Groth & Co:
Mats Lundberg, Chef Juridik & Varumärkesavdelningen
Groth & Co
+46 (0)70 833 93 13
www.groth.eu